Hva skal man gi av informasjon til andre elever og foreldre? Hvor nøye skal man informere om albinisme? Behovet for informasjon er vel alltid et ”hett” tema, noen synes det å informere kan legge mer press på en skolesituasjon for barnet enn strengt tatt nødvendig, mens andre synes det hjelper.
Innad i foreningen finnes det gode erfaringer med begge deler, så det er vanskelig å gi noen fasit på dette så vi nøyer oss med å gjengi et par situasjoner som hadde positiv virkning.
I en situasjon hadde foreldrene informert klassen om albinisme og hvorfor ting er som de er, siden det hadde forekommet en del mobbing osv. Dette hjalp og roet ned situasjonen innad i klassen, men hadde ellers liten effekt i forhold til andre klasser/klassetrinn.
En annen av foreningens medlemmer tok med synspedagogen på første foreldremøte for å forklare de andre foreldrene litt om albinisme siden barn i tidlig skolealder gjerne spør foreldrene hvis de lurer på noe og da er det jo godt å kunne svare riktig for dem også. Familien synes å merke at dette hadde positiv effekt.
En elev som er svaksynt oppfører seg gjerne litt annerledes enn andre barn. For eksempel:
eleven har boken tett inntil fjeset når det leser.
eleven har lettere for å snuble eller dytte borti ting eller andre elever.
eleven har behov for å sitte langt fremme for å kunne følge med
eleven har gjerne spesielle hjelpemidler osv
Hvis de andre elevene ikke vet hvorfor, er det gjerne vanskeligere å akseptere og ta hensyn til dette. Barn aksepterer fort når de vet hvorfor. Vi ga informasjon til medelevene og det var veldig riktig i vårt tilfelle. I tillegg tok synspedagogen med briller som tilsvarte vår sønns syn, slik at lærer og medelever fikk prøve og se hvor vanskelig det er å bevege seg og lese når man er svaksynt.
Etter dette var det full aksept i klassen for at vår sønn kunne bevege seg frem til tavlen, mens læreren snakket, for å se nærmere på hva som var skrevet på tavlen eller for å ta på den gjenstanden som ble vist frem, for så å sette seg rolig ned igjen. Alle elevene var inneforstått med at det var kun vår sønn som fikk lov til dette og hvorfor.